Sunday 19 December 2010

Sultan Ismail Petra masih sah sebagai Sultan



Imej diatas adalah pesanan daripada Kebawah Duli Yang Maha Mulia Al-Sultan Kelantan , Sultan Ismail Petra Ibni Almarhum Sultan Yahya Petra.

Baginda telah mengeluarkan kenyataan itu bagi memberitahu kepada seluruh rakyat dan dunia bahawa Baginda adalah Sultan Kelantan yang masih sah.

Petikan kata-kata Tengku Razaleigh Hamzah

Kalaulah keadaan yang berlaku di Kelantan itu, berlaku di mana-mana sahaja, saya rasa, boleh berlaku huru-hara negara kita. Kalau raja boleh dibuang dengan senang dan ini pula dibuang oleh orang di dalam negeri berkenaan, kerana dia memangku dan disifatkan ada kuasa seperti raja juga maka dibuang raja yang ada walaupun bapa, huru hara. Tiada siapa yang akan kekal menjadi raja.

Begitulah teruknya gambaran yang cuba diberikan oleh Ku Li berhubung apa yang terjadi di Kelantan muktakhir ini.

Perlembagaan negara telah menetapkan tiga perkara yang boleh menyebabkan seseorang Sultan diganti.

  • Sultan mangkat
  • Sultan berhenti dengan sukarela
  • Sultan meninggalkan negeri yang diperintahnya selama 12 bulan tanpa alasan yang munasabah.
Dalam kes yang berlaku di Kelantan, tidak ada satu pun dari tiga sebab diatas yang boleh menyebabkan Sultan Ismail Petra diganti.

  • Sultan Ismail Petra masih ada usia sehingga kini
  • Sultan Ismail tidak pernah mengumumkan meletak jawatan atau berundur secara sukarela dan menyerahkan jawatan kepada penggantinya.
  • Sultan Ismail tidak meninggalkan negeri selama 12 bulan dan sekiranya Baginda meninggalkan negeri melebihi 12 bulan sekali pun tidak menjadi masalah kerana ada alasan yang munasabah. Semua rakyat tahu Baginda meninggalkan negeri untuk tujuan perubatan.
Tiga perkara diatas cukup jelas untuk membuktikan bahawa Sultan Ismail Petra masih Sultan Kelantan yang sah.

Saranan Tengku Razaleigh supaya Majlis Raja-Raja, kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri memberi perhatian serius terhadap krisis istana di Kelantan jangan dipandang sebelah mata.

Kasihanilah kepada Sultan Ismail Petra.


No comments: