Thursday 23 December 2010

Penarikan pingat Ibrahim Ali

Pingat kebesaran yang dianugerahkan kepada Ibrahim Ali oleh Sultan Ismail Petra suatu masa dulu telah ditarik balik oleh Pemangku Sultan Kelantan pada bulan oktober lepas.

Pingat itu ditarik beberapa hari selepas Ibrahim mengadap Sultan Ismail Petra bagi bertanya khabar tentang kesihatan Tuanku.

Bagaimanapun alasan penarikan balik pingat tersebut tidak dinyatakan secara jelas oleh pihak istana.

Dari cakap-cakap kedai kopi yang kedengaran pingat Ibrahim ditarik balik kerana beliau memberitahu kepada pemberita selepas pertemuan itu bahawa kesihatan Sultan Ismail bertambah baik dan beliau dapat bercakap dengan baik dengan Tuanku.

Benarkah itulah yang menjadi punca kemarahan Pemangku Raja ?

Sepatutnya sebagai seorang anak yang soleh dan beriman Pemangku Raja gembira apabila berita ayahandanya semakin sembuh disebarkan.

Pemangku Raja pernah menjadi iman solat hajat di Stadium Sultan Mohamad IV bagi mendoakan kesihatan ayahandanya.

Yang membuatkan rakyat keliru ialah mengapa pula Pemangku Raja tarik pingat Ibrahim Ali apabila beliau menghebahkan ayahandanya semakin sihat.

Sepatutnya Pemangku Raja gembira dengan berita itu kerana keberkatan solat hajat yang diimankan oleh anak boleh membuatkan ayahnya semakin sihat.

Perkara inilah yang menimbulkan kekeliruan dan keresahan kepada rakyat hingga membuatkan rakyat telah mula membuka mulut di kedai-kedai kopi dan ditangga-tangga masjid di negeri Kelantan.

Populariti Pemangku Raja telah terjejas dalam kes penarikan balik pingat Ibrahim Ali.

Itulah hakikat yang harus diterima.

No comments: