Saturday 25 December 2010

Macam budak-budak

Rakyat Kelantan masih boleh bersabar apabila darjah kebesaran Ibrahim Ali ditarik balik walaupun ada kedengaran sosek-sosek.

Rakyat mula membuat pusingan 90 darjah apabila darjah kebesaran ayahanda saudara kepada Pemangku Raja , Tengku Razaleigh Hamzah ditarik balik.

Rakyat menjadi marah dan ada yang berkata macam budak-budak. Sikit-sikit nak tarik pingat.

Entah berapa ramai lagi yang bakal ditarik. Satu hari nanti mungkin penulis ruangan ini juga akan ditarik pingatnya kerana penulis juga ada pingat.

Ternyata tindakan menarik pingat Tengku Razaleigh satu keputusan yang sangat-sangat tidak popular dan membangkitkan kemarahan rakyat.

Tengku Razaleigh adalah negarawan yang dihormati oleh pelbagai lapisan rakyat dan dalam masa yang sama beliau juga adalah kerabat Kelantan.

Sekarang rakyat telah berkata, semua orang yang rapat atau bersimpati dengan Sultan Ismail Petra akan menjadi musuh kepada anakandanya.

Tengku Razaleigh dalam kenyataannya berkata beliau tidak hairan dengan penarikan pingatnya, kerana baginya perkara itu amat kecil sedangkan Sultan (bapa) sendiri pun boleh dibuang.

Sudahlah, insaflah, kembalilah ke pangkal jalan. Masih ada ruang untuk memperbaiki kesilapan.

Jika hendak kuasa sekali pun bersabarlah. Jangan terlalu rakus sehingga ibu bapa pun dibuat musuh.

Tidak guna kita berlagak alim dan mesra di depan rakyat, tetapi ibu bapa dibuat seperti kain buruk. Apa lagi disaat bapa sedang sakit.

Luang-luangkanlah masa untuk melawat bapa yang sedang sakit. Khabarnya sudah berbulan-bulan tidak berjumpa ibu bapa.

Di hari raya tidak jumpa ibu bapa, nak ke Mekah pun tidak berjumpa ibu bapa.

Apakah itu seorang anak yang baik ?

No comments: