Monday 27 December 2010

Serbuan ke atas Sultan Kelantan



Video tersebut menunjukkan pasukan unit tindakan khas menghalang dan menyerbu kenderaan yang dinaki oleh Sultan Kelantan serta Raja Perempuan.

Kejadian berlaku pada 04 Mei 2010 semasa Baginda dan rombongan dalam perjalan untuk ke lapangan terbang bagi menaiki pesawat ke Kuala Lumpur dan seterusnya ke Singapura untuk menjalani rawatan susulan.

Pada peringkat awal sepatutnya Tuanku berangkat ke Singapura dengan menggunakan pesawat khas kerajaan yang akan membawa baginda dari Kota Bharu terus ke Singapura.

Bagaimanapun pesawat khas tersebut tidak dibenarkan mendarat di Lapangan Terbang Kota Bharu untuk tujuan tersebut atas arahan Pemangku Raja. Dua kali usaha tersebut digagalkan.

Setelah tiada pilihan, maka keputusan telah dibuat agar Baginda menaiki pesawat MAS dari Kota Bharu ke KLIA dan menyambung penerbangan ke Singapura selepas itu.

Keseluruhan perjalanan tersebut akan memakan masa lebih lima jam dari Kota Bharu sehingga tiba di Singapura berbanding menggunakan pesawat khas yang hanya memakan masa satu jam lebih sahaja.

Bagaimanapun hajat untuk mendapatkan rawatan susulan di Singapura tidak kesampaian, apabila Tuanku disekat oleh pasukan UTK polis sebaik sahaja keluar dari Istana.

Tuanku dan Raja Perempuan dilakukan seolah-olah seperti penjenayah. Selepas itu kenderaan yang membawa Baginda di bawa ke Hospital Universiti Kubang Kerian.

Mengikut anggota-anggota polis yang bertugas mereka terpaksa lakukan semua itu atas arahan Pemangku Raja malah ada anggota yang menangis sambil meminta maaf kepada Tuanku dan Raja Perempuan kerana terpaksa lakukan semua itu.

Sebab utama Pemangku Raja menghalang ayahandanya berangkat menjalani rawatan susulan di Singapura kerana tidak sabar untuk menaiki takhta.

Pemangku Raja mahukan ayahandanya diperiksa oleh doktor-doktor tempatan dan mengeluarkan laporan perubatan yang mengatakan Baginda sudah hilang upaya dan tidak mampu memerintah lagi.

Laporan perubatan doktor dari Singapura tidak diiktiraf oleh kerajaan kita.

Apabila laporan doktor tempatan dikeluarkan seperti kehendak Pemangku Raja maka laporan itu akan digunakan untuk membolehkan beliau menaiki takhta.

Tindakan polis menyerbu dan melarikan Sultan ke HUSM telah menimbulkan kemarahan rakyat. Rakyat marah kepada polis sedangkan rakyat tidak tahu perkara sebenar.

Sebenarnya dalam hal ini polis tidak boleh dipersalahkan. Polis menjalankan tugas sepertimana yang diarahkan oleh Pemangku Raja.

Sebab itu dalam hal berkenaan Pemangku Raja tidak mengeluarkan sebarang kenyataan.

Sepatutnya sebagai anak beliau yang patut ke depan dan marah kepada polis kerana melakukan sedemikian rupa kepada ibu bapanya.

Macamana beliau nak marahkan kepada polis, kerana itu arahannya.

Jadi, rakyat Kelantan jangan marahkan polis dalam tindakan tersebut. Mereka hanya menjalankan tugas.

Pemangku Raja anda yang 'alim' dan 'waruk' perlu bertanggungjawab atas perkara berkenaan.

No comments: