Saturday 18 December 2010

Hormatilah perlembagaan dan ibu bapa

Raja adalah benteng terakhir orang-orang melayu dan orang islam sekiranya apa-apa berlaku dalam negara ini.

Disaat iklim politik negara yang tidak menentu sekarang saban hari ada sahaja ancaman yang berlaku kepada bangsa melayu dan agama islam.

Rakyat berhempas pulas mempertahankan hak-hak melayu termasuklah raja-raja melayu. Rakyat sentiasa menghormati dan meletak raja diatas.

Tetapi sayangnya ada raja pula yang tidak pandai menjaga kedudukan mereka dan seperti tidak menghargai pengorbanan rakyat. Raja tidak menjaga kedudukan mereka seperti sepatutnya.

Lihat contoh yang berlaku di sebuah negeri. Apa yang berlaku sungguh memalukan.

Gegak gempita yang berlanjutan disana seolah-olah tiada penghujungnya.

Perkara ini tidak akan berlaku jika perlembagaan dipatuhi dan orang tua dihormati.

Perlembagaan negara telah ditetapkan semenjak zaman British pada tahun 1948.

Jika tidak mahu menghormati perlembagaan yang dibuat oleh British sekalipun, hormatilah kepada peraturan Allah yang menetapkan ibu bapa mesti dihormati dan ditaati.

Setinggi mana sekali pun amalan kita, selabuh mana jubah kita, seputih mana kopiah kita dan serendah mana kita meletak diri kita sekali pun itu semua tidak bermakna jika ibu bapa tidak dihormati.

Dalam hidup ini kita tidak boleh terlalu tamak untuk mengejar sesuatu. Tidak akan lari gunung dikejar. Jika sesuatu perkara sudah tersurat untuk kita, maka ia tetap menjadi milik kita suatu hari nanti.

Apa guna kita mengambil hak orang jika tanpa izinnya. Hidup kita tidak akan aman dan tenteram. Apatah lagi itu hak ibu bapa kita.

No comments: